Saturday, January 30, 2010

Perhatikan Orang.

Perhatikan orang, itu hobi saya. Banyak yang saya belajar dengan hobi itu. Macam-macam orang yang saya perhatikan. Ada yang boleh saya ikuti dan ada yang boleh saya teladani. Saya percaya pada prinsip gunakan mata melebihi mulut. Mungkin juda sebab itu saya tidak banyak sangat bercakap.
Akhir tahun 2009, saya terlihat seorang kakak di blok B. Di aras yang saya tinggal untuk tahun ini. Saya lihat dia bertelekung setiap kali azan berkumandang dan saya tersenyum melihatkan dia. Betapa sejuknya hati melihatkannya berjalan selangkah demi selangkah menuju ke tempat yang tidak semua orang mampu untuk menghadirkan diri walau hanya berjarak sepuluh langkah. Bukan mudah untuk menghadirkan diri ke tempat tersebut. Saya tahu itu dan saya merasakannya. Kakak itu sehingga hari ini masih lagi dengan rutinnya. Masih lagi menghadirkan diri ke tempat tersebut.
Dahulu, aku hanya bermonolog dan tertanya-tanya siapakah kakak itu. Tetapi sekarang ini, saya sudah mengenalinya. Namanya semanis orangnya dan semanis senyumannya. Manisnya senyuman itu menghilangkan rindunya saya pada mama. Senyuman mama yang sama manis dengan senyuman kakak itu. Hari ini kakak itu tidak ada disini. Dia dan Shahid ke tasik untuk Kem Kepimpinan.
Oh ya! Kakak ini tidak boleh mendengar sejenis bunyi. Sejenis bunyi itu akan membuatkan dia ‘geli’. Tetapi, saya tetap ‘nakal’ dan suka mengusiknya dengan bunyi tersebut. ;-)
Dulu, saya perhatikan dia. Sekarang saya mula mengikut tabiatnya. InsyaAllah tabiat ini akan kekal selama-lamanya. Nampaknya hobi saya tidak sia-sia.


NorashiqinAli
AnakJohor.

1 comment:

hadley said...

salam perkenalan...

Search This Blog