Thursday, January 7, 2010

Malam yang bertemankan Surah Yaasin.

Sungguh dingin malam ini. Malam yang bertemankan surah Yaasin bersama linangan air mata yang menemani rindunya hati. Rindunya sang anak kepada ayahnya... Rindunya sang anak kepada ibunya..dan rindunya sang anak kepada hari-hari yang terindah bersama-sama mereka. Hari yang diinginkan untuk kembali menerjah kehidupan setiap saat. Namun, kehendak hati tidak semua dituruti. Ini kerana tidak semua kehendak hati memberi kebaikan kepada kita."Hanya Allah sahaja yang Maha mengetahui setiap perkara dan setiap satunya ada maksud tersirat dan tersurat". Itu kata-kata peneman jiwa, disaat jiwa memberontak menginginkan sesuatu yang pasti bukan laluannya. Laluan kita telah ditetapkan. Hidup lawannya mati. Sihat lawannya sakit. Senang lawannya susah. Dunia ini berputar, seputar waktu yang memutar setiap detik. Mengira tanpa henti, setiap saat tanpa jemu. Itulah kehidupan.

Hari ini masa semakin pantas. Berlalu dan terus berlalu. Ia meninggalkan saya sendiri menyendiri dihadapan laptop kesayangan yang sering menemani tanpa keluh-kesah. Hari ini juga hari yang dingin dengan cuaca yang tidak menentu di Utara tanah air ini. Tetapi dinginnya hati untuk hari ini...hanya saya yang tahu. Sahabat baik saya juga belum tentu tahu yang hari ini adalah hari yang agak dingin buat saya. Bukan saya tidak ingin berkongsi kepada dia. Tapi saya tidak akan membebankan orang dengan masalah saya walaupun dia akan kata ia bukanlah menjadi suatu bebanan buat dia. Saya bukan hidup untuk memberi bebanan. Saya tahu banyak lagi perkara yang lebih penting untuk difikirkan dan dilaksanakan. Kadang-kadang masalah hanya memerlukan waktu untuk menyelesaikannya. Jadi, saya akan menunggu waktu itu tiba.

Tangisan bukanlah penawar kedinginan hati tetapi sesekali, ia sangat melegakan. Tangisan yang seiring dengan bacaan Yaasin yang bersama-sama hati yang sangat berharap. Ia sangat melegakan. Sungguh melegakan. Lama rasanya saya membiarkan hati terus mendingin tanpa perhatian saya. Hari ini kedinginan itu...barangkali sudah memuncak...dan menjerit ingin keluar dan mendapatkan cahayanya Matahari. Cahaya itu menunggu...dan itu saya pasti...kerana pasti...cahaya Matahari itu akan tetap muncul walaupun selepas hujan lebat menerjah pagi saya. Mungkin juga ia bukanlah dalam bentuk yang saya saya mampu bayangkan. Mungkin juga ia hanya datang dengan pelangi berwarna-warna indah dan menghiasi langit pada pagi saya. Sekurang-kurangnya pagi saya tetap dihadiahkan dengan pelangi indah.

p/s: Saya sangat merindukan ayah. Ayah yang mengajar tegasnya hati ini untuk teguh pendirian. Ayah jugalah yang mengajar diri ini bertanggungjawab atas diri sendiri. Ayah jugalah yang mengajar saya untuk lebih cekal. Ayah jugalah yang mengajar saya untuk hidup dan bukan hanya belajar seperti robot. Saya bersyukur untuk itu dan saya sangat menyayangi ayah. Saya tahu ayah risaukan kami kerana saya belum bekerja dan mampu menyara adik-adik. Tapi saya tetap akan ingat sampai mati janji saya yang bersulamkan senyuman yang terakhir pada ayah. Senyuman "selamat tinggal" buat ayah dan ayah membalasnya dengan senyuman sehingga ke liang lahad.

p/s: Kadang-kala saya cemburukan sahabat baik saya yang ayahnya masih bersuara di telefon walaupun berjauhan. Dapat mendengar suara adalah perkara yang saya inginkan dan saya mendengarnya...di video hari raya terakhir ayah bersama-sama saya. Suara itu diulang-ulang berkali-kali sehingga saya tak larat nak senyum kepada video yang sama.

p/s: "Ayah! Akak akan jaga mama dengan adik-adik...akak sedang uruskan tempat tinggal dan urusan pelajaran Aiman. Aiman akan jadi anak yang berjaya. Akak akan buat yang termampu. Suhaila...akak ada rancangan untuk dia. Tapi dia harus selesaikan PMRnya. Adik pula..akak akan tunggu dia menyelesaikan UPSRnya. Akak akan usahakan yang terbaik untuk adik-adik. Mama pulak..akak akan hantar dia bersama-sama makngah ke Mekkah. InsyaAllah duit akan cukup untuk tujuan itu. Akak akan usahakannya. Rumah juga akan akak usahakan. Cuma menunggu akak menyelesaikan degree lima tahun lagi...dan semuanya akan jadi baik-baik saja. Bila akak dah janji...akak akan buat melainkan akak meninggal awal. Tapi akak akan ajar Aiman seperti mana yang ayah ajarkan kepada akak supaya Aiman akan menjadi orang yang teguh prinsip, akal panjang, berdikari dan bertanggungjawab sehingga ke akhir hayat. Dia akan mampu menjaga mama dan adik-adik jikalau akak meninggal awal. InsyaAllah, semuanya akan baik-baik saja...akak usaha semaksimum yang boleh...ayah jangan risau...anak ayah ni kuat orangnya. Akak sayang ayah..."




NorashiqinAli
AnakJohor

1 comment:

erzerldacassilas said...

trharu weyh.
kuat smangt.
ak selalu skong ang (:

Search This Blog