Thursday, January 21, 2010

Kisah 21 jan 2010

Hari ini saya rasa agak berat...lebih berat dari hari-hari biasa kerana tanggungjawab hari ini ditambah lagi. Tanggungjawab untuk menanggung sesuatu yang sangat besar. Menangis saya, sewaktu selesai solat asar. Berzikir memuji illahi bertujuan memujuk hati. Syahid...entah kemana dia pergi. Barangkali bersama kakak comel membuat air untuk majlis tahlil di surau pada malam hari. Yang menunggu saya adalah Anith.Seorang yang nampak biasa tapi kata-katanya penuh hikmah yang bersulamkan kata-kata yang melucukan hati. Kemudian, berjalanlah kami ke blok masing-masing. Sampai di bilik, saya keseorangan setelah Yam keluar ke cafe....bersama Kecik barangkali.

Di bilik, kata-kata masih memujuk hati. Keras sungguh hati ini. Ia sering menangis dan merintih akan tanggungjawab yang berat yang harus dipikulnya. Jujur, memang berat tanggungjawab saya. Mendidik dan membentuk serta kelak bakal menyara adik-adik dan mama. Ia bukan mudah untuk seorang perempuan macam saya yang pergerakannya terbatas. Terbatas sungguh. "Lima tahun saja lagi..." saya perlukan kesabaran di dalam hati. Saya juga perlukan hati untuk ikhlas dalam setiap yang saya lakukan. Saya sangat memerlukan itu. Hanya Allah tempat saya mengadu. Hendak bercerita dengan mama, saya takut akan merunsingkannya. Hendak bercerita kepada sahabat, saya sendiri tidak mampu untuk bercerita dengan mereka.

Biarlah masa berlalu... "sekejap sahaja lima tahun tu..." Saya tidak kisah bekerja kuat. Memang itu yang saya harus lakukan dan itulah juga tanggungjawab dan amanah untuk saya. Bekerja kuat untuk menyara orang yang saya sangat sayangi. Mudah-mudahan Allah memberkati umur saya dan memurahkan rezeki saya.
~Amin~


NorashiqinAli
AnakJOhor

1 comment:

erzerldacassilas said...

ang blh cerita kt aku weyh.
ak sedia mendengar :D

Search This Blog