Saturday, January 16, 2010

Hanya senyuman.

Kadang-kala senyuman itu lebih bermakna daripada ajakan yang memaksa. Senyuman yang ikhlas dan penuh dengan makna yang tersirat. Saya sukakan senyuman itu. Senyuman yang membawa kepada perubahan dan kebaikan. Senyuman yang sempurna untuk mengajak meniti jalan yang tenang. Senyuman itu...sudah lama tidak kunjung tiba di setiap ukiran manis jiwa manusia. Hanya beberapa hari yang lepas, saya menemukan senyuman itu. Tidak jauh dan tidak pula dekat. Tapi senyuman itu datang dari orang yang saya sayangi. Bukan kekasih mahupun teman tapi dia lah sahabat yang penuh dengan senyuman dan gelak tawa yang menghibur hati ini. Orangnya tidaklah setinggi mana tapi hanya saya yang tahu betapa tingginya dia dimata saya. Orangnya juga penuh dengan sifat Syahid dalam diri yang juga seunik namanya. Mungkin ada yang mengenalnya dan mungkin juga tidak. Tapi saya akan tetap mengenalnya walau dari jauh sekalipun. Mata sahabat tetap dapat melihat sahabatnya (TAPI...kerabunan ayam saya tak dapat dielak...sorry kalau tak nampak bila malam menggantikan siang.)
Senyuman itu...ia menenangkan hati saya hingga ke hari ini. Senyuman itu adalah permulaan kepada perbuatan saya yang agak lain dari biasa...pada saya ia memang lain...perbuatan yang dahulunya saya tidak pandang...tapi sekarang...itulah yang saya lakukan dan saya gembira dengan itu. Senyuman juga pengikat antara jiran. Jiran disebelah rumah mahupun jiran disebelah bilik. Senyuman juga adalah permulaan praktikalnya 1 Malaysia (Macam saya, Shoba, Karmen, Shan, dan Goh...kami adalah 1Malaysia!!) Senyuman juga lah yang membina hati-hati menjadi patuh kepada hakikat kehidupan dan senyuman juga yang membuat senior dihormati junior dan sebaliknya. Akhir sekali, senyuman itu adalah ubat yang paling manis. Praktikkanlah dalam kehidupan seharian...semoga sepahit mana laluan kita...senyuman tetap menjadi antibiotiknya. Teruskan hari-hari yang mendatang dengan senyuman terukir dibibir dan bukannya masam mencuka yang membuatkan kita nampak lebih TUA!!

NorashiqinAli
AnakJohor

No comments:

Search This Blog