Thursday, January 14, 2010

Hijaunya jalan itu.

Hijaunya sawah padi di sini sangat menenangkan jiwa. Begitu juga dengan alunan lembut sang bayu. Hari ini hari yang tenang. Malam ini adalah malam yang agak tenang. Teringat seketika apabila saya di kelas Social Studies pagi tadi. Kelas yang seringkali membuka minda dan mata untuk mempersiapkan diri berdiri sendiri diatas kehidupan sendiri. En Zul ; orangnya mempunyai pelbagai pengalaman untuk dikongsi bersama. Dia adalah seorang pensyarah yang banyak bersyarah mengenai diri seorang guru itu sendiri. Oleh sebab pengalaman yang dikongsinya itu, hati ini sedang mula membuka dan menerima profesion yang bukan pilihan pertama. Jikalau bukan kerana Mama, saya tidak akan berada jauh di utara tanah air. Mama lah yang menyarankan...caranya tidak memaksa tapi saya tetap rasa terpaksa. Itu dulu...lima bulan yang lalu. Kini, saya di sini di sem 2 di utara tanah air...cuba menghadirkan hati.

Hijaunya jalan itu menenangkan jiwa. Jiwa yang sibuk barangkali. Sibuk mengejar apa yang tidak terkejar. Hijaunya jalan itu ada disini. Ketenangan itu juga ada disini. Mungkin hijaunya jalan itu belum pasti. Tapi saya tetap berusaha menuju ke jalan tersebut...Hijaunya jalan itu...akan saya kecapi. Jangka masa lima purnama agak lama untuk membina jalan tersebut. Jalan yang kukuh di atas paksi yang tidak mudah roboh. Jalan itu berliku...seliku ular yang di patuk...seliku juga ingatan yang memudar. Siapalah manusia jikalau tidak mencuba...siapa jugalah saya jikalau tidak berusaha. Mungkin angan-angan akan jadi realiti tapi cita-cita tetap menjadi realiti jika kita teguh dengan apa yang kita mahukan. Teguhkanlah apa yang kita fikirkan...mudah-mudahan ia akan menjadi realiti walaupun ia sesukar merentas lautan pasifik.

Hijaunya jalan itu memanggil untuk bersama-sama menikmati ketenangan panorama tersebut. Panorama yang hanya dapat dilihat dengan mata hati. Mata hati yang setajam pedang hunusan para pahlawan. Mata hati yang dapat membezakan baik buruk sesuatu perlakuan. Mata hati yang ihsan terhadap anak bangsanya sendiri... dan mata hati yang tidak membutakan mata dirinya sendiri.


NorashiqinAli
AnakJohor.

No comments:

Search This Blog