Thursday, February 4, 2010

Kisah 3 Februari 2010

Agak lama saya tidak menulis di blog. Kepadatan jadual sangat mengepung saya dari menulis di sini.
Oh ya! Saya baru pulang dari bilik kakak yang menjadi inspirasi kepada saya. Gelak tawanya sangat mewarnai hari saya. Orangnya ceria. Itu yang membuatkan saya suka bergelak tawa dengannya. Anak kelima dari enam adik beradik. Mungkin itu yang membentuk personalitinya. Orangnya tidaklah tinggi dengan ketinggian tapi dia tetap tinggi dengan taraf senyuman dan gelak tawa dirinya yang tersendiri.
Sakit perut saya dibuatnya. Gelaknya tidak pernah kering dan saya gemarkan untuk bergelak seperti itu. Dahulu, saya hanya lihat dia dari jauh. Jauh sungguh. Dari tingkat empat ke tingkat dua. Sekarang, dia di tingkat empat dan saya pula di tingkat dua. Saya kebiliknya bertujuan untuk menyuruh dia memilihkan baju. “Kak, nanti saya datang bilik akak boleh? Nak suruh pilihkan baju.” Kata saya yang kemudiannya berbalas “baju apa?”. Kemudian saya membalas kata-katanya dengan senyuman dan jawapan yang mantap iaitu “ Baju Nikah!”.
Dalam sejam juga saya berada dibiliknya. Macam-macam cerita keluar. Macam-macam gaya gelak juga terserlah. “Orang perempuan kalau jumpa orang perempuan memang begitu...lagi-lagi kalau sekepala” ayat itu sering kedengaran dan saya sangat menyetujuinya.
Kakak yang tinggal di blok B 412 itu sangatlah pemurah dengan gelak tawanya. Saya rindukan gelak seperti itu. Gelak yang dah lama sangat tidak menyinggah di benak hati saya. Gelak saya bersama-sama dengan orang yang tersayang. Saya jauh disini dan mereka pula disana. Utara dan selatan menjadi pemisah. Tapi rindu ini yang membuatkan kami teguh menjalani hidup ini. (Nampaknya ayat semakin beremosi dan mempunyai mood yang tersendiri...)
Setelah jauh saya menulis, lupa pula untuk menyelitkan nama pemilik gelak tawa yang mewarnai hari saya itu. Pemiliknya ialah SITI SALWA BINTI LUQMAN HAKIM. Pemilik yang berasal dari Perak ini sangat mewarnai hari saya dengan gelak tawanya.
“ terima kasih kak! Sebab mewarnai hari-hari saya dengan gelak tawa. Saya selalu gelak untuk melupakan hati yang merintih. Saya banyak berkata-kata atas sebab hati ini sering menangis sendiri. Saya cuba nampak teguh dan utuh. Tapi pada dasarnya ia tetap lemah dan longlai. Teguhnya saya untuk hari-hari yang mendatang adalah kerana berpegang dengan kata-kata “ tanggungjawab perlu dilaksanakan sebelum mati itu menjengah tanpa memberikan tanda.” Saya tahu saya akan mati. Tapi kalau boleh memang saya minta bukan saya yang pergi dahulu sebelum menjalankan tanggungjawab saya dengan sempurnanya. Tanggungjawab ini berat. Ia lebih berat dari beras yang pernah saya pikul. Ia juga lebih berat dari hati yang mula terasa ingin menyayangi. Tanggungjawab memang berat. Ia perlu dipikul dengan berhati-hati agar tidak jatuh dan akan dipertanggungjawabkan atas kecuaian. Walaupun saya ini perempuan, yang selalu dikatakan terlalu emosional, saya tetap berpegang pada kata-kata “Mind over body and not body over mind”.

p/s: Garfield saya merajuk tadi. Susah untuk saya memujuknya. Tapi saya memang banyak akal. Jadi, saya buatkan memo untuknya di dalam laptopnya dan meminta dia membacanya dengan cara saya sendiri. Kemudian, saya minta Pravina membelikan Root Beer Float untuknya. Sekadar untuk memujuk...saya hanya buat apa yang saya rasa orang akan tersenyum dan berubah perlakuan dalam masa 15 minit . Dia sangat sekepala dengan saya...(mungkin?) dan saya selalu bercakap melebihi had yang dibenarkan. OK, memang itu adalah salah saya dan sebab itu jugalah Garfield saya itu merajuk. Tapi Garfield dah OK. Dah tidur pun. Nyenyak rasanya...sebab saya dah pun alihkan handphonenya dari katil ke atas meja, laptop yang tidak di hibernatekan sudah pun dihibernatekan, lampu yang tak tertutup sudah ditutup dan lagu yang mendodoikannya juga saya tutup. Rupa Garfield saya tu sangat keletihan. Penat sangat rasanya.

p/s: Jam menunjukkan pukul 1 pagi. Saya ingin berhenti disini dan membaca nota pula...setengah jam pun saya sudah berpuas hati...InsyaAllah..MIND OVER BODY..!!!


NorashiqinAli
AnakJohor

2 comments:

Anonymous said...

terharunyer...
x sangka, popular jugak ye kakak nie...
hehehe =)

Cik Puan Shiqin said...

hmmm...mula la tu...akak saya yg sorang ni...perasan je =)

Search This Blog