Sunday, February 14, 2010

Kisah G&M

Dahulu...Garfield dan Munchiqin adalah tidak logik untuk dijadikan sahabat dan apatah lagi untuk berkongsi kotak batu yang berpenjuru empat. Munchiqin tak rasa yang Garfield tu sama karekter dengannya dan Garfield juga begitu.

Entah macam mana, keadaan mula mengubah persepsi. Persepsi tersebutlah yang membuatkan hari-hari Munchiqin semakin bewarna-warni dengan gelak tawa dan keadaan merajuk yang harus dipujuk. Salah Munchiqin juga yang selalu mengusik...dan Garfield akan merajuk. Adeh~..merajuk adalah perkara yang tidak digemari Munchiqin. Sebab Munchiqin memang tak pandai nak pujuk. Ada satu kes, Munchiqin berikan gula-gula dan coklat untuk menurunkan suhu Garfield. Memang SAH-SAH cara tu tak 'up to date' sebab Garfield tu dah besar. So, Garfield hanya terima TEH AIS sahaja atau mungkin makanan kegemarannya; jenama EK.

Semalam, adalah hari permulaan kepada kebebasan yang bersifat sementara. Hari untuk semua rakyat IPHKM a.k.a Institut Permulaan Hidup Kucing Malaysia. Disini Munchiqin dan Garfield belajar. Bukan sekejap dan bukan pula lama. Ia adalah proses yang perlu dihadapi semua spesis kucing. Tapi, disebabkan hari kebebasan tesebut, Munchiqin mula rasa tertinggal sesuatu di IPHKM. Rasa risau kerana tinggalkan Garfield keseorangan. Risau kalau-kalau Garfield jatuh di tandas semasa ketiadaan Munchiqin. Risau kalau-kalau Garfield terlajak tidur dan tertinggal bas untuk pulang menghabiskan hari-hari kebebasan. Mujur, Garfield sampai dengan selamat. Risau itu mula hilang tadi, selepas Garfield menelefon Munchiqin dan mengatakan dia sudah selamat tiba di terminal. Syukur, Alhamdulillah.

Jujur...Munchiqin memang rindukan Garfield masa dalam bas untuk pulang ke Johor...walaupun penguin ada dalam bas yang sama. Nak tau apa yang Munchiqin buat? Munchiqin mendengar lagu kegemaran Garfield iaitu -Long Night-.

Tapi petang tadi, Munchiqin adakan test untuk Garfield. Sekadar nak menguji sifat yang ada pada Garfield. Tahniah buat Garfield kerana test itu mendapat nilai yang tinggi. Syabas! (Reaksi anda agak diluar kotak fikiran saya.)

Disebabkan zaman yang moden ini, Munchiqin pun menggunakan saluran seperti YM,SKYPE dan FACEBOOK untuk berjumpa Garfield. Rindu terubat gitu~ CEEWAH!
Berjumpa d alam maya juga memerlukan aksi *baling-baling* dan merajuk. Memang tidak sah kalau tidak ada adegan tersebut. Ini lah yang dinamakan persepsi berubah. Daripada dahulunya yang hanya bermonolog dan berfikir sendiri tentang satu sama lain...sekarang Garfield & Munchiqin berkongsi kotak batu yang berpenjuru empat. Mudah-mudahan akan bersama-sama ke Sabah atau Sarawak untuk posting.
InsyaAllah.

Sekian dahulu,

AnakJohor
NorashiqinAli

2 comments:

Mayam said...

so... garfield tertanya2... apakah reaksi y ada dlm kotak fikiran munchiqin masa itu yekkk?? hihihihi

sheqinlee said...

munchiqin kata dia tak sangka pulak yg garfield akan ckp gigil2 dan Panik sampai tahap dia call 25 kali pun tak berangkat...~
Dia nak test org, dia pulak yg risau bukan kepalang~hahaha

Search This Blog