Sunday, February 14, 2010

Dua hari.

Dua hari itu mematangkan,
Dua hari itu mengubah,
Dua hari itu membina,
Perit dan sukar....itulah keadaan dua hari itu.
Keadaan dua hari itu...sangat melemahkan.

Hidup ini begitu,
Hidup ini berkisarkan pengalaman,
Hidup ini berfalsafahkan tanggungjawab dan amanah,
Tapi berapa ramai yang hidup dengan falsafah itu?
Tapi berapa ramai juga yang sedar dengan falsafah itu?

Saya iri hati,
Saya rasa sedih,
Mengapa saya sendiri dengan falsafah itu?
Sakitnya rasa sendiri,
Sakitnya untuk rasa tiada yang mampu membantu.

Saya ingin menangis,
Tapi apa yang saya dapat?
Saya ingin meraung,
Tapi apa yang saya dapat?
Saya tahu dengan menangis dan meraung, tidak ada yang saya peroleh.

Justeru itu,
Saya ketawa,
Saya banyak berkata-kata,
Saya nampak begitu ringan dengan masalah,
Saya nampak gembira dan senantiasa begitu.

Tapi saya tetap juga menangis,
Hanya dalam hati,
Tersorok jauh di sudut penjuru hati.
Di simpan disitu,
Tanpa ada yang menyedari.
Kecuali saya sendiri.


AnakJohor
NorashiqinAli.

2 comments:

Anonymous said...

bersabarlah rakan
ye kau boleh kata senang aku cakap sabar
but
i mean it.
banyak banyak bersabar ya, :)

intan said...

syiqin...
bleh x intan nk copy ur poem neh...

perasaan tuh... sgt2 la same ngan ape yg intan rse skang...

Search This Blog