Friday, December 25, 2009

Keputusan PMR 2009 keluar hari ini.

Sewaktu makan malam bersama-sama keluarga tadi,sempat juga saya menonton pelbagai reaksi para pelajar di televisyen. Ada yang menangis dan ada pula yang tidak bereaksi ekstrem(macam mana agaknya nak beriaksi ekstrem di kaca TV?). Walau apapun keputusan yang adik-adik dapat,jadikan ia satu kenangan kerana semua itu adalah potret yang harus disimpan rapi.

Sekarang bagi adik-adik yang berjaya mendapatkan keputusan cemerlang, haruslah berfikiran rasional dalam memilih jurusan adik-adik. Kena ingat, walau adik-adik dapat 8A sekalipun, ia tidak menjamin yang adik-adik mampu dan betul-betul berkualiti untuk ke jurusan sains tulin dan tak bermakna pula yang adik-adik tak boleh berjaya dalam hidup jikalau memilih jurusan katering atau hospitaliti misalannya. Buangkan konsep populariti dalam jurusan yang adik-adik pilih. Buat percaturan yang baik untuk adik dengan mengambil kira pandangan ibubapa,kaunselor,akak-akak mahupun abang-abang senior dan jangan lupa pula mengambil kira minat adik-adik.

Bagi adik-adik yang mendapat keputusan yang agak kurang memberangsangkan pula,akak sarankan adik-adik bermuhasabah diri. Check balik apa yang kurangnya dengan stail pembelajaran adik-adik.Ingatlah bahawa sekaranglah masanya untuk mengubah segalanya. Jadikan form4 untuk permulaan kepada satu kebangkitan dari satu kejatuhan. Jangan pula masih diulit mimpi indah tatkala di form4.Giatkan usaha dan teruskan berlari mengejar ilmu.Biar dulu kita jatuh,biar hari ini kita tersungkur tapi ingatlah hari esok masih ada untuk orang yang tetap sabar dan bangun tanpa lelah.

INGAT!

"Hari esok masih ada untuk orang yang tetap sabar dan bangun tanpa lelah".


NorashiqinAli
AnakJohor

2 comments:

ika said...

baik kakak syiqin..adik akan ingat pesanan akak,...*dgn humblenye* wakakakaka=p

Cik Puan Shiqin said...

bila masa pulak umur ko dah menurun?? :-p

Search This Blog